Homepage Jochem Lesparre Homepage Jochem Lesparre
 Terug naar:  Liften
 Back to:  Hitching
 Lifttips
 Hitching tips

Op deze pagina

Intro
Liftbenodigdheden
Wanneer liften
Liftplaats
Liftmethode
Bordjes maken
Uiterlijk en gedrag
Gebaren
Wachtduur
Liftsnelheid
Openbaar vervoer
Liftveiligheid
Liftinformatie per land
Liften zonder de plaatselijke taal te spreken
Wildkamperen
Overnachten bij mensen thuis
Tot slot
 

On This page

Intro
Hitching equipment
When to hitch
Where to hitch
How to hitch
Sign preparation
Appearance and behaviour
Gestures
Waiting time
Hitching speed
Public transport
Hitching safety
Hitching information per country
Hitching without speaking the local language
Illegal camping
Stay overnight at someone's home
Finally
 

Intro

Als je nog nooit gelift hebt, heb je misschien vragen over hoe je dat het beste aan kunt pakken. Iedere lifter heeft echter zo z'n eigen ideeën over hoe je het beste kunt liften. Je zult dus je eigen manier moeten vinden. Op deze pagina vind mijn tips over enkele aspecten van het liften op basis van mijn eigen ervaring. Deze tips heb ik opgeschreven naar aanleiding van vragen die aan mij gemaild zijn. Wil je meer informatie, of informatie over een niet beschreven onderwerp, dan moet je me even mailen.
 

Intro

When you have never hitched before, you might have questions on how to get started. However, every hitcher has his own ideas on what the best way to hitch is. You will have to find out your way. On this page you will find my tips on some aspects of hitching based on my own experience. I wrote these tips down to answer questions that were emailed to me. If you would like more information, an English translation, or information on something new, just email me.
 

Liftbenodigdheden

Absoluut noodzakelijk:
• Een goede wegenkaart met daarop de snelwegtankstations en afritnummers. Je kan deze ook onderweg bij een tankstation kopen. Wegenkaarten hebben meestal een goede mate van detail bij schalen tussen de 1 : 200 000 en 1 : 500 000. Het is ook handig als er spoorlijnen en stations op je kaart staan, voor als je zou besluiten het liften op te geven.
• Zo min mogelijk overbodige zaken. Je zult ook grote stukken moeten lopen naar een geschikte liftplaats, bijvoorbeeld als iemand je op een rotplek afzet.

's Zomers:
• Zonnebrandcrème. Je staat namelijk lang in dezelfde houding stil. Als je absoluut een pet of zonnebril wil gebruiken, zorg dan dat deze een vriendelijke uitstraling heeft.

's Winters:
• Warme kleren (je staat lang stil) die makkelijk uit kunnen (in de auto is het wel warm);
• Handschoenen en een post-elastiek. Met een handschoen langdurig een stuk karton vasthouden gaat slecht, gebruik daarom een postelastiek om je liftbord aan je hand vast te maken.

Voor grote afstanden:
• Eten. Onderweg bij tankstations is dit namelijk duur;
• Waterfles (bijvoorbeeld een lege frisdrankfles van 1,5 liter). Deze kun je bij de tankstations vullen met water. Bij "water en lucht" gaat dat meestal beter dan bij de toiletten. Laat wel de kraan even goed doorlopen zodat je geen lauw water tapt;
• Toiletartikelen. Je moet natuurlijk wel een beetje fris zijn;
• Slaapzak. Je weet namelijk nooit waar je strandt.

In het donker:
• Zaklampje om kaart te lezen.

Optioneel:
• Materiaal om liftbordjes te maken;
• Regenjas of paraplu;
• Tentje en overige kampeerspullen.

Kamperen:
Het voordeel van kampeerspullen meenemen is dat je volledig onafhankelijk bent. Maar vraag je bij het pakken van ieder item af of je het werkelijk nodig hebt. Zeker als je ook met je rugzak gaat wandelen, maakt een halve kilo al veel verschil. Mijn vuistregel is dat iedere 5 kg die je rugzak lichter is, het lopen ermee 2 maal zo leuk maakt. Prop je rugzak helemaal vol met alle lichtgewicht-kampeerspullen waarvan je denkt dat je ze nodig hebt. Als je begint met het de belangrijkste zaken en doorgaat zolang er nog wat bij past, zul je zien dat je uiteindelijk zo'n 20 kg bepakking hebt. Als je heel kritisch bent in wat je wel en niet nodig hebt, en vooral niet te veel zware zaken zoals eten en drinken mee hoeft te slepen, is het mogelijk je bagage tot 15 kg te reduceren. Om niet meer dan 10 kg bagage te hebben, zul je een naast geen overbodige zaken meenemen ook nog een drastische keuze moeten maken. Een drastische keuze kan bijvoorbeeld zijn geen tent mee nemen maar een lichtgewicht zeiltje dat je tussen twee bomen spant. Een andere optie is geen eten, pannen en brander meenemen, en onderweg eten te kopen. Kamperen met 5 kg bagage is alleen mogelijk als je meerdere drastische keuzes maakt. Heel veel meer dan een zeiltje, een slaapzak, een matje en niet te veel reservekleding zul je niet mee kunnen nemen.
 

Hitching equipment

Sorry, no English translation.
 

Wanneer liften

Liften gaat het best overdag, bij mooi weer, op een doordeweekse dag en tijdens de spits. Overdag bij mooi weer ziet alles er vrolijk en vriendelijk uit en stopt men eerder voor een lifter (of lijkt dat maar zo?). De meeste liftgevers zijn onderweg voor, van of naar hun werk. Vandaar dat het doordeweeks en in de spits beter lift, ondanks de files.

In het donker:
In het donker liften kan wel maar is iets lastiger, omdat eigenlijk alleen goed verlichte plaatsen geschikt zijn om te staan (bijvoorbeeld een tankstation). Denk dus extra goed na over waar je weer uit kunt stappen voor je met iemand mee gaat.

In de regen:
Liften in de regen is niet plezierig. Als het een korte stortbui is, kun je besluiten te schuilen om daarna weer verder te liften. Kijk, als het dreigt te gaan regenen, vast waar je zou kunnen schuilen en laat eventueel zelfs je liftplaats er van afhangen. Als het gestaag regent zonder op te gaan houden kun je het best onder een afdak van een tankstation of bushokje gaan staan liften. Nadeel is dat dit niet altijd het beste punt is om te staan liften, maar in een regenpak of doorweekt langs de weg staan is ook niet bevorderlijk voor je eigen plezier en voor de kans dat iemand voor je stopt. Als het miezert volstaat een regenjas meestal wel. Een paraplu kan als het niet waait uitkomst bieden. Kort om: regen maakt liften iets minder leuk en makkelijk, maar het lukt zeker wel. Met een beetje geluk zit je bij iedere bui steeds net in een auto.
 

When to hitch

Sorry, no English translation.
 

Liftplaats

Zoek en liftplek waar (in deze volgorde van belang):
1: Veel verkeer de goede kant op gaat, een oprit van de snelweg dus is beter dan ergens in de stad;
2: Het verkeer niet te hard rijd, en jou dus goed kan zien;
3: Ruimte is om makkelijk te stoppen, bijvoorbeeld de vluchtstrook van een oprit of een bushalte, maar een fietspad of de berm kan eventueel ook.

Tankstations langs de snelweg zijn dus ideaal, maar een oprit naar de snelweg met een vluchtstrook bij een grote stad is ook prima. Voor de korte afstanden voldoen doorgaande wegen. Parkeerplaatsen langs de snelweg zonder voorzieningen moet je absoluut mijden. Denk goed na over je startplaats. Op de snelweg van tankstation naar tankstation liften is heel eenvoudig, maar steden uitliften is altijd lastig. Vaak is het de moeite waard om eerst zo ver een uitvalsweg af te lopen dat je een plek vindt die zo goed mogelijk aan bovenstaande 3 eisen voldoet.

Om een goede liftplek te vinden kun je gebruik maken van Google Maps door in te zoomen om te zien of bijvoorbeeld een oprit een vluchtstrook heeft. Op internet zijn ook liftplekken op basis van de ervaring van andere lifters te vinden, zoals van Frank Verhart. Er bestaat zelfs een boek "Autostop Guide to Europe" met de beste liftplaatsen in de grotere steden van Europa. De auteur Daan Toner heeft hiervoor al deze plaatsen per auto bezocht.

Tolwegen:
In sommige landen zijn de snelwegen deels of grotendeels tolwegen. Er is dan vaak minder verkeer voor de korte afstand op de snelwegen. Voor de korte afstand kun je dan beter de doorgaande locale wegen nemen en voor de lange afstand de tolsnelweg. Net als elders kan je dat doen door te beginnen bij een drukke oprit van de snelweg en vervolgens van snelwegtankstation naar snelwegtankstation te liften. Bij tolwegen is er nog een extra optie. Hier en daar zijn er grote betaalstations met poortjes op de doorgaande snelweg. Na het betalen rijdt men nog niet zo hard en daar kan je dus proberen te liften door ergens langs de rand van die enorme asfaltvlakte te gaan staan waar iedereen tussen elkaar door weer terug naar 2 of 3 rijbanen moet. Liften is hier echter illegaal en enigszins gevaarlijk omdat men toch al snel weer hard gaat rijden en vooral oog heeft voor het overige verkeer en men geen lifters verwacht. Door de enorme hoeveelheid verkeer dat allemaal de goede richting op gaat zijn dit echter toch goede liftplaatsen. Zorg er dus voor dat je kaart naast de snelwegtankstations ook precies aangeeft waar er wel en niet betaald moet worden voor de snelweg en waar de betaalstations zijn.
 

Where to hitch

Sorry, no English translation.
 

Liftmethode

Je kunt liften door met een bordje met de gewenste bestemming erop langs de weg te gaan staan, door je duim op te steken of door mensen die stil staan aan te spreken.

Liftbordjes:
Een goed liftbord kan helpen om sneller een lift te krijgen. Als je bordjes maakt moeten ze goed leesbaar zijn anders heb je er niks aan, want dan kan men het toch niet op tijd lezen. De letters moeten daarom minstens zo groot en dik zijn als die op een nummerbord van een auto. Zorg dat de punt van je stift en nieuw karton droog blijft anders schrijft je stift niet meer. Kies een (tussen)bestemming (liefst met niet al te lange naam) voor op je bordje die niet te ver weg ligt (want daar gaat niemand heen), maar ook niet te dichtbij. Wat te ver weg en te dichtbij is, hangt erg van de locatie waar je staat af. Ik zet op m'n bordjes meestal de eerst volgende grote stad bij of na het volgende grote snelwegknooppunt. Zodra er geen snelwegtankstations meer tussen mij en die stad zijn begin ik al het volgende bordje te gebruiken. Het maken van een goed leesbaar bordje kost echter tijd, als je alleen lift en je moet voor het tekenen van je bordje auto's laten passeren is dat zonde van de tijd. Gebruik dan je duim.

Duim:
Zonder bordje kun je met je duim liften door deze omhoog te steken met gestekte arm naast je zodat je een duidelijk silhouet vormt. Je duim heb je altijd bij je en liften met je duim werkt bijna net zo goed als met een bordje. Als er meerdere wegen naar je verre bestemming zijn, is een duim zelfs beter dan een bordje.

Aanspreken:
Je kunt ook liften door mensen die stil staan met de auto aan te spreken, bijvoorbeeld bij een tankstation. Vaak kun je op die manier mensen over halen je mee te nemen die anders niet zouden stoppen. Maar dring niet te veel aan, dat werkt averechts. Spreek bij voorkeur mensen aan als ze weer naar hun auto lopen om weg te rijden. Dan kunnen ze je namelijk desgewenst negeren. Als je ze aanspreekt terwijl ze aan het tanken zijn kunnen ze niet weg en dat ervaart men als bedreigend. Nadeel van mensen aanspreken is dat een afwijzing veel persoonlijker is. Mensen aanspreken die je als uitschot afpoeieren is niet goed voor je ego!
 

How to hitch

Sorry, no English translation.
 

Bordjes maken

Karton en merkstift:
Met karton en merkstift kan je goed bordjes maken, maar voor een lange reis heb je wel veel karton nodig.

A3-papier en merkstift:
Papier neemt minder ruimte in dan karton. Daarom gebruik ik vaak A3-papier dat ik in de lengte dubbelvouw of een schetsboek dat ik in de lengte door snij. Dan heb je maar 1 stuk karton nodig voor de stevigheid, en een elastiek (bijvoorbeeld wit onderbroekelastiek van de Hema) of liever een plastic A3-insteekhoes om het bij elkaar en droog te houden.

Printen op A3-papier:
Je kunt er ook een aantal bordjes van te voren printen op A3-papier dat je in de lengte dubbelvouwt en in een plastic hoes stopt met een stuk karton er achter voor de stevigheid. Ik maak ze met deze instellingen: A3 liggend, marges ca. 0 cm, lettertype arial narrow, vet, ca. 350 punts. Gebruik geen inktjet-printer want dat gaat vlekken als het nat wordt. Je kan ze ook op A4 printen (ca. 250 punts) en dan met een kopieerapparaat vergroten tot A3.

Losse letters:
Een systeem met losse letters die je combineert tot de naam van de gewenste bestemming is meestal lastig. Het levert vooral veel gepruts en gezoek op.

Whitebord en merkstift:
Maak een klein whitebord op het gewenste formaat, bijvoorbeeld van oude lamellen (gladde, flexibele plastic stroken die voor ramen hangen). Hier schijf je op met een permanente merkstift, geen whitebordstift want dat vlekt. Voor je een nieuwe bestemming op je bord schrijft maak je het bord schoon met een doekje met aceton of editing-verdunner.
 

Sign preparation

Sorry, no English translation.
 

Uiterlijk en gedrag

Let op je uiterlijk en houding. Zorg dat je er betrouwbaar uit ziet, dat is echt heel belangrijk. Ga niet zitten, maar sta actief met je bordje of duim te "zwaaien". Lach vriendelijk naar iedereen, mensen moeten het idee krijgen dat het leuk is om jou mee te nemen. Wees beleefd en niet opdringerig als je om een lift vraagt. Bedank uitgebreid als je uit stapt, zodat iemand graag nog een keer een lifter meeneemt.
 

Appearance and behaviour

Sorry, no English translation.
 

Gebaren

In sommige andere landen is het gebruikelijke liftgebaar met de duim voorbehouden aan prostituees en maken lifters een gebaar met de platte hand, dat in Nederland "langzaam rijden" betekent.

Hoe persoonlijker je passanten benadert hoe groter de kans dat ze je meenemen. Als je langs de kant van de weg staat kun je echter alleen gebaren, maar ook daarmee kun je nog heel wat zeggen. Beperk je tot vriendelijke gebaren. Als je je middelvinger op steekt naar iemand die doorrijdt zal de gene daar achter niet sneller voor je stoppen.

Gebaren die automobilisten maken:
• Met wijsvinger naar beneden wijzen: Ik ga niet ver, maar blijf hier in de buurt;
• Met wijsvinger naar boven of naar achteren wijzen: Mijn auto zit vol;
• Rondjes draaien met wijsvinger in de lucht: Ik ga niet ver, maar blijf hier in de buurt;
• Heen en weer met wijsvinger: Nee, ik neem je niet mee;
• Hakbeweging met de hand dwars op de rijrichting: Ik ga niet ver;
• Met wijsvinger links of rechts wijzen: Ik sla straks af;
• Duim omhoog: Goed zo, ga zo door (soms schertsend)!

Gebaren die je zelf kan maken:
• Met wijsvinger op de bestuurder wijzen: Met jóú wil ik mee;
• Met duim en wijsvinger een korte afstand aangeven: Met een korte lift ben ik ook blij;
• Handen gevouwen op de borst: Alsjeblieft!
 

Gestures

Sorry, no English translation.
 

Wachtduur

Reken op een wachtduur van zeker 15 tot 45 minuten, maar wees ook bereid incidenteel 1,5 uur te wachten. Als je ergens langer dan twee uur staat doe je meestal iets fout. Probeer dan wat anders.
 

Waiting time

Sorry, no English translation.
 

Liftsnelheid

Liften kost gemiddeld bijna twee keer zo veel tijd als zelf rijden. Ik ga vaak optimistisch uit van een gemiddelde snelheid van 60 km/uur. Als je 8 uur op een dag lift kun je dus zo'n 500 km op een dag afleggen. Dit is gemiddeld, het kan dus sneller gaan, maar het kan vooral ook langer duren. Eén keer je op een slechte liftplek laten afzetten kan je uren kosten. Informeer daarom voor je instapt goed waar iemand heen gaat en bedenk wat de beste plaats is om weer uit te stappen. Soms is het beter een lift af te slaan als die niet helemaal naar je bestemming gaat. Van belang zijn de grote verkeerstromen, de kortste route hoeft niet altijd de beste liftroute te zijn. Op de snelweg van tankstation naar tankstation liften gaat vlot, maar grote steden in- en weer uitliften kost veel tijd, dus blijf zo veel mogelijk op de snelweg.
 

Hitching speed

Sorry, no English translation.
 

Openbaar vervoer

Soms is het de moeite waard op voor strategisch gekozen korte stukjes gebruik te maken van openbaar vervoer. Bijvoorbeeld om een grote stad uit te komen.

Ook als het liften niet opschiet kan je altijd halverwege het liften nog besluiten met de trein verder te gaan. Meestal lukt het wel een lift naar het station van de dichtstbijzijnde grote stad te krijgen.
 

Public transport

Sorry, no English translation.
 

Liftveiligheid

Wat betreft veiligheid is het belangrijkste bij het liften (net zo als bij alle andere zaken in het leven) dat als het niet veilig voelt, dan moet je het niet doen. Andere mensen merken dat je bang bent en dan loop je ook daadwerkelijk meer gevaar. Wat mij betreft is er echter geen enkele reden om bang te zijn tijdens liften. Mocht het toch een keer toch niet goed voelen, stap dan niet in of bedenk een smoes waarom je er HIER weer uit wil. Verzin bijvoorbeeld dat je hier iemand kent, de omgeving mooi vind of iets dergelijks. Tijdens de meer dan 700 liften die ik gehad heb, ben ik 1 keer uitgestapt omdat ik de bestuurder niet vertrouwde, onder andere omdat hij erg vaag deed over wat z'n eindbestemming was. Toen heb ik mij met m'n vriendin bij het eerste de beste tankstation af laten zetten, geen probleem.

In- en uitstapprocedure:
Om bepaalde kleine risico's nog verder te verkleinen, kun je op het volgende letten bij het instappen. Eerst stapt de mannelijke lifter in, dan geeft de vrouwelijke lifter de bagage aan en dan stapt zij in. Uitstappen gaat in omgekeerde volgorde. Dit verkleint de kans dat iemand met je bagage of vriendin wegrijdt. Natuurlijk zijn er situaties waarin dit lastig is, bijvoorbeeld als je bagage in de achterbak gaat. Maar, als (je doet alsof) je de achterklep niet open krijgt zal de bestuurder meestal wel uitstappen om je te helpen. Een van de portieren open laten staan verkleint ook de kans dat de bestuurder bewust of onbewust wegrijdt.

Verkeer:
Het meest reële gevaar bij liften is echter het verkeer. Goed opletten dus als je langs een drukke weg staat of een (snel)weg oversteekt. Indien iemands rijstijl te wensen over laat, kun je ook beter uitstappen.

Vrouw alleen of twee vrouwen samen:
Als man heb ik natuurlijk geen ervaring met liften als vrouw. Als je voorbereid bent op vage voorstellen en de liftgevers geen verkeerde verwachtingen geeft zal het risico dat je loopt wel meevallen. Het zal vooral aan je zelf liggen of je het veilig genoeg vindt (voelen).
 

Hitching safety

Sorry, no English translation.
 

Liftinformatie per land

Niet alle landen zijn even geschikt om te liften, al lukt het eigenlijk altijd wel. Hieronder vind je een overzicht van mijn ervaringen.

  • Nederland:
  • iets onder gemiddeld (korte afstanden per rit);
  • België:
  • gemiddeld;
  • Frankrijk:
  • gemiddeld (zie ook de informatie over tolwegen);
  • Duitsland:
  • goed (hoge snelheid, grote afstanden per rit);
  • Zwitserland:
  • gemiddeld;
  • Oostenrijk:
  • gemiddeld;
  • Noord-Italië:
  • gemiddeld (in Zuid-Italië ben ik nooit geweest);
  • Slovenië:
  • gemiddeld;
  • Kroatië:
  • slecht (lang wachten);
  • Bosnië:
  • gemiddeld;
  • Engeland:
  • goed (kort wachten);
  • Denemarken:
  • gemiddeld.

     

    Hitching information per country

    Sorry, no English translation.
     

    Als je de plaatselijke taal niet spreekt

    Als je de plaatselijke taal niet spreekt, probeer dan eerst of iemand die stopt misschien nog een andere taal spreekt. Zonder gemeenschappelijke taal zul je het met gebaren moeten doen. Wijs op jezelf en vervolgens in de richting die je uit wil, of beter nog op de plaatsnaam van je eind-/tussenbestemming op de kaart. Probeer je bestemming ook uit te spreken. Wijs vervolgens op de potentiële liftgever en maak een vragend gebaar terwijl je de kaart onder z'n neus duwt. Deze zal dan zeggen of aanwijzen waar hij heen gaat. Controleer dat door de plaatsnaam zelf aan te wijzen en uit te spreken. Eventueel kan je vervolgens op de liftgever en jezelf gebaren, en de plaats tot waar je mee wilt duidelijk maken. Hou er wel rekening mee dat veel mensen geen kaart kunnen lezen. Let dus op of dat wat iemand zegt en op de kaart aanwijst niet tegenstrijdig is. Als dat het geval is, ga dan af op wat iemand zegt. In de auto moet je bijtijds aangeven waar je er uit wilt, door bijvoorbeeld alvast op het bord te wijzen dat er over 5 km een tankstation is. Het is handig om een paar woorden in de plaatselijke taal te leren: hallo, ja, nee, tankstation, snelweg, oprit, stoppen, dankuwel. Vaak kent ook iemand die zegt geen van de talen die jij kent te spreken toch wel een paar woorden in een van die talen, gebruik bij je gebaren dus woorden waarvan je denkt dat de ander ze zou kunnen kennen. Liften heet in Zuid- en Oost-Europa autostop.
     

    When you do not speak the local language

    Sorry, no English translation.
     

    Wildkamperen

    Als je grote afstanden wilt afleggen, verlaat dan 's avonds de snelweg niet. Als je namelijk naar een camping of een jeugdherberg gaat, dan ben je de volgende dag veel tijd kwijt om weer bij de snelweg te komen. Loop achter een tankstation de natuur in totdat je het wc-papier op de grond ver achter je gelaten hebt en zoek een mooi plekje uit het zicht. Zorg dat je avondeten en water bij je hebt, na een lange dag liften lust je wel wat. Om te koken is een benzinebrander handig want benzine kan je bij een tankstation krijgen en campinggas niet. Bij veel grote tankstations aan de snelweg kun je tegen betaling douchen. Als je een lichte slaper bent, zijn oordopjes tegen de snelwegherrie aan te bevelen. Neem de volgende dag je afval weer mee naar het tanksation om het daar weg te gooien en laat het niet in de natuur achter.

    In sommige landen is wildkamperen toegestaan in dunbewoonde gebieden. In Nederland is het illegaal, met uitzondering van de paalkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer. Deze zijn niet meer dan een paal of een pomp in het bos met een bordje dat daar binnen een straal van 10 m mag kamperen. Meer informatie op de internetpagina van Staatsbosbeheer.

    Als je echter een plekje uit het zicht zoekt en je tent pas in de schemering opzet en vroeg weer opbreekt, zal niemand je storen en kan je bijna overal wildkamperen. Mocht je onverhoopt door een agent of boswachter gevonden worden die niet te vermurwen is, betaal dan gewoon de boete. De kans op een boete is zo klein dat je gemiddeld toch goedkoop overnacht. Actuele informatie over de kosten van wildkamperen is te vinden in het boetesoverzicht van de Nederlandse justitie. De prijs voor een kampvuurtje is daar ook te vinden, maar dit vergroot de kans gevonden te worden natuurlijk wel.

    Je kan natuurlijk ook gewoon toestemming vragen. Als je in een gebied zonder officiële kampeerterreinen een grondeigenaar, bijvoorbeeld een boer, vraagt of je voor één nacht op zijn grond mag kamperen, wordt dit zelden geweigerd. Vraag het vriendelijk om een uur of 18:00, leg uit dat je geen gebruik hoeft te maken van z'n badkamer, maar alleen een stukje grasland en wat drinkwater wil. Als je hem de volgende ochtend nog even bedankt en alles netjes achterlaat zal een volgende kampeerder ook welkom zijn.
     

    Illegal camping

    Sorry, no English translation.
     

    Overnachten bij mensen thuis

    Je kan natuurlijk ook bij een liftgever die je vertrouwt laten doorschemeren dat je nog op zoek bent naar een gratis overlachtingsplek. Omdat ik van kamperen houd, heb ik daar nooit veel werk van gemaakt, maar sommige liftgevers bieden het spontaan aan. Van een andere lifter heb ik ooit gehoord dat hij vaak bij krakers overnachtte en dan vroeg of zij krakers in de volgende stad langs zijn route kenden. Een meer georganiseerde methode is je registreren bij een hospitality exchange network zoals Couchsurfing, maar dan moet je wel af en toe internetten onderweg.
     

    Stay overnight at someone's home

    Sorry, no English translation.
     

    Tot slot

    Vergeet niet om liften niet alleen als gratis transportmethode te zien maar als integraal onderdeel van je reis. De kunst van het liften (en reizen in het algemeen) is niet hoe handig je er in bent, maar hoe goed je er van weet te genieten. Heel veel liftplezier toegewenst!

    Voor niet beschreven onderwerpen of als deze informatie nieuwe vragen oproept mail je maar.
     

    Finally

    Sorry, no English translation.
     

    © Copyright
    2014.06.24