Homepage Jochem Lesparre | ||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||
Op deze pagina Intro
|
On This page Intro
| |||||||||||||||||||||||||||
Intro Als je nog nooit gelift hebt, heb je misschien vragen over hoe je dat het beste aan kunt pakken. Iedere lifter heeft echter zo z'n eigen ideeën over hoe je het beste kunt liften. Je zult dus je eigen manier moeten vinden. Op deze pagina vind mijn tips over enkele aspecten van het liften op basis van mijn eigen ervaring. Deze tips heb ik opgeschreven naar aanleiding van vragen die aan mij gemaild zijn. Wil je meer informatie, of informatie over een niet beschreven onderwerp, dan moet je me even mailen.
|
Intro When you have never hitched before, you might have questions on how to get started. However, every hitcher has his own ideas on what the best way to hitch is. You will have to find out your way. On this page you will find my tips on some aspects of hitching based on my own experience. I wrote these tips down to answer questions that were emailed to me. If you would like more information, an English translation, or information on something new, just email me.
| |||||||||||||||||||||||||||
Liftbenodigdheden Absoluut noodzakelijk:
's Zomers:
's Winters:
Voor grote afstanden:
In het donker:
Optioneel:
Kamperen:
|
Hitching equipment Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Wanneer liften Liften gaat het best overdag, bij mooi weer, op een doordeweekse dag en tijdens de spits. Overdag bij mooi weer ziet alles er vrolijk en vriendelijk uit en stopt men eerder voor een lifter (of lijkt dat maar zo?). De meeste liftgevers zijn onderweg voor, van of naar hun werk. Vandaar dat het doordeweeks en in de spits beter lift, ondanks de files.
In het donker:
In de regen:
|
When to hitch Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Liftplaats Zoek en liftplek waar (in deze volgorde van belang):
Tankstations langs de snelweg zijn dus ideaal, maar een oprit naar de snelweg met een vluchtstrook bij een grote stad is ook prima. Voor de korte afstanden voldoen doorgaande wegen. Parkeerplaatsen langs de snelweg zonder voorzieningen moet je absoluut mijden. Denk goed na over je startplaats. Op de snelweg van tankstation naar tankstation liften is heel eenvoudig, maar steden uitliften is altijd lastig. Vaak is het de moeite waard om eerst zo ver een uitvalsweg af te lopen dat je een plek vindt die zo goed mogelijk aan bovenstaande 3 eisen voldoet.
Om een goede liftplek te vinden kun je gebruik maken van Google Maps door in te zoomen om te zien of bijvoorbeeld een oprit een vluchtstrook heeft. Op internet zijn ook liftplekken op basis van de ervaring van andere lifters te vinden, zoals van Frank Verhart. Er bestaat zelfs een boek "Autostop Guide to Europe" met de beste liftplaatsen in de grotere steden van Europa. De auteur Daan Toner heeft hiervoor al deze plaatsen per auto bezocht.
Tolwegen:
|
Where to hitch Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Liftmethode Je kunt liften door met een bordje met de gewenste bestemming erop langs de weg te gaan staan, door je duim op te steken of door mensen die stil staan aan te spreken.
Liftbordjes:
Duim:
Aanspreken:
|
How to hitch Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Bordjes maken Karton en merkstift:
A3-papier en merkstift:
Printen op A3-papier:
Losse letters:
Whitebord en merkstift:
|
Sign preparation Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Uiterlijk en gedrag Let op je uiterlijk en houding. Zorg dat je er betrouwbaar uit ziet, dat is echt heel belangrijk. Ga niet zitten, maar sta actief met je bordje of duim te "zwaaien". Lach vriendelijk naar iedereen, mensen moeten het idee krijgen dat het leuk is om jou mee te nemen. Wees beleefd en niet opdringerig als je om een lift vraagt. Bedank uitgebreid als je uit stapt, zodat iemand graag nog een keer een lifter meeneemt.
|
Appearance and behaviour Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Gebaren In sommige andere landen is het gebruikelijke liftgebaar met de duim voorbehouden aan prostituees en maken lifters een gebaar met de platte hand, dat in Nederland "langzaam rijden" betekent.
Hoe persoonlijker je passanten benadert hoe groter de kans dat ze je meenemen. Als je langs de kant van de weg staat kun je echter alleen gebaren, maar ook daarmee kun je nog heel wat zeggen. Beperk je tot vriendelijke gebaren. Als je je middelvinger op steekt naar iemand die doorrijdt zal de gene daar achter niet sneller voor je stoppen.
Gebaren die automobilisten maken:
Gebaren die je zelf kan maken:
|
Gestures Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Wachtduur Reken op een wachtduur van zeker 15 tot 45 minuten, maar wees ook bereid incidenteel 1,5 uur te wachten. Als je ergens langer dan twee uur staat doe je meestal iets fout. Probeer dan wat anders.
|
Waiting time Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Liftsnelheid Liften kost gemiddeld bijna twee keer zo veel tijd als zelf rijden. Ik ga vaak optimistisch uit van een gemiddelde snelheid van 60 km/uur. Als je 8 uur op een dag lift kun je dus zo'n 500 km op een dag afleggen. Dit is gemiddeld, het kan dus sneller gaan, maar het kan vooral ook langer duren. Eén keer je op een slechte liftplek laten afzetten kan je uren kosten. Informeer daarom voor je instapt goed waar iemand heen gaat en bedenk wat de beste plaats is om weer uit te stappen. Soms is het beter een lift af te slaan als die niet helemaal naar je bestemming gaat. Van belang zijn de grote verkeerstromen, de kortste route hoeft niet altijd de beste liftroute te zijn. Op de snelweg van tankstation naar tankstation liften gaat vlot, maar grote steden in- en weer uitliften kost veel tijd, dus blijf zo veel mogelijk op de snelweg.
|
Hitching speed Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Openbaar vervoer Soms is het de moeite waard op voor strategisch gekozen korte stukjes gebruik te maken van openbaar vervoer. Bijvoorbeeld om een grote stad uit te komen.
Ook als het liften niet opschiet kan je altijd halverwege het liften nog besluiten met de trein verder te gaan. Meestal lukt het wel een lift naar het station van de dichtstbijzijnde grote stad te krijgen.
|
Public transport Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Liftveiligheid Wat betreft veiligheid is het belangrijkste bij het liften (net zo als bij alle andere zaken in het leven) dat als het niet veilig voelt, dan moet je het niet doen. Andere mensen merken dat je bang bent en dan loop je ook daadwerkelijk meer gevaar. Wat mij betreft is er echter geen enkele reden om bang te zijn tijdens liften. Mocht het toch een keer toch niet goed voelen, stap dan niet in of bedenk een smoes waarom je er HIER weer uit wil. Verzin bijvoorbeeld dat je hier iemand kent, de omgeving mooi vind of iets dergelijks. Tijdens de meer dan 700 liften die ik gehad heb, ben ik 1 keer uitgestapt omdat ik de bestuurder niet vertrouwde, onder andere omdat hij erg vaag deed over wat z'n eindbestemming was. Toen heb ik mij met m'n vriendin bij het eerste de beste tankstation af laten zetten, geen probleem.
In- en uitstapprocedure:
Verkeer:
Vrouw alleen of twee vrouwen samen:
|
Hitching safety Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Liftinformatie per land Niet alle landen zijn even geschikt om te liften, al lukt het eigenlijk altijd wel. Hieronder vind je een overzicht van mijn ervaringen.
|
Hitching information per country Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Als je de plaatselijke taal niet spreekt Als je de plaatselijke taal niet spreekt, probeer dan eerst of iemand die stopt misschien nog een andere taal spreekt. Zonder gemeenschappelijke taal zul je het met gebaren moeten doen. Wijs op jezelf en vervolgens in de richting die je uit wil, of beter nog op de plaatsnaam van je eind-/tussenbestemming op de kaart. Probeer je bestemming ook uit te spreken. Wijs vervolgens op de potentiële liftgever en maak een vragend gebaar terwijl je de kaart onder z'n neus duwt. Deze zal dan zeggen of aanwijzen waar hij heen gaat. Controleer dat door de plaatsnaam zelf aan te wijzen en uit te spreken. Eventueel kan je vervolgens op de liftgever en jezelf gebaren, en de plaats tot waar je mee wilt duidelijk maken. Hou er wel rekening mee dat veel mensen geen kaart kunnen lezen. Let dus op of dat wat iemand zegt en op de kaart aanwijst niet tegenstrijdig is. Als dat het geval is, ga dan af op wat iemand zegt. In de auto moet je bijtijds aangeven waar je er uit wilt, door bijvoorbeeld alvast op het bord te wijzen dat er over 5 km een tankstation is. Het is handig om een paar woorden in de plaatselijke taal te leren: hallo, ja, nee, tankstation, snelweg, oprit, stoppen, dankuwel. Vaak kent ook iemand die zegt geen van de talen die jij kent te spreken toch wel een paar woorden in een van die talen, gebruik bij je gebaren dus woorden waarvan je denkt dat de ander ze zou kunnen kennen. Liften heet in Zuid- en Oost-Europa autostop.
|
When you do not speak the local language Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Wildkamperen Als je grote afstanden wilt afleggen, verlaat dan 's avonds de snelweg niet. Als je namelijk naar een camping of een jeugdherberg gaat, dan ben je de volgende dag veel tijd kwijt om weer bij de snelweg te komen. Loop achter een tankstation de natuur in totdat je het wc-papier op de grond ver achter je gelaten hebt en zoek een mooi plekje uit het zicht. Zorg dat je avondeten en water bij je hebt, na een lange dag liften lust je wel wat. Om te koken is een benzinebrander handig want benzine kan je bij een tankstation krijgen en campinggas niet. Bij veel grote tankstations aan de snelweg kun je tegen betaling douchen. Als je een lichte slaper bent, zijn oordopjes tegen de snelwegherrie aan te bevelen. Neem de volgende dag je afval weer mee naar het tanksation om het daar weg te gooien en laat het niet in de natuur achter.
In sommige landen is wildkamperen toegestaan in dunbewoonde gebieden. In Nederland is het illegaal, met uitzondering van de paalkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer. Deze zijn niet meer dan een paal of een pomp in het bos met een bordje dat daar binnen een straal van 10 m mag kamperen. Meer informatie op de internetpagina van Staatsbosbeheer.
Als je echter een plekje uit het zicht zoekt en je tent pas in de schemering opzet en vroeg weer opbreekt, zal niemand je storen en kan je bijna overal wildkamperen. Mocht je onverhoopt door een agent of boswachter gevonden worden die niet te vermurwen is, betaal dan gewoon de boete. De kans op een boete is zo klein dat je gemiddeld toch goedkoop overnacht. Actuele informatie over de kosten van wildkamperen is te vinden in het boetesoverzicht van de Nederlandse justitie. De prijs voor een kampvuurtje is daar ook te vinden, maar dit vergroot de kans gevonden te worden natuurlijk wel.
Je kan natuurlijk ook gewoon toestemming vragen. Als je in een gebied zonder officiële kampeerterreinen een grondeigenaar, bijvoorbeeld een boer, vraagt of je voor één nacht op zijn grond mag kamperen, wordt dit zelden geweigerd. Vraag het vriendelijk om een uur of 18:00, leg uit dat je geen gebruik hoeft te maken van z'n badkamer, maar alleen een stukje grasland en wat drinkwater wil. Als je hem de volgende ochtend nog even bedankt en alles netjes achterlaat zal een volgende kampeerder ook welkom zijn.
|
Illegal camping Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Overnachten bij mensen thuis Je kan natuurlijk ook bij een liftgever die je vertrouwt laten doorschemeren dat je nog op zoek bent naar een gratis overlachtingsplek. Omdat ik van kamperen houd, heb ik daar nooit veel werk van gemaakt, maar sommige liftgevers bieden het spontaan aan. Van een andere lifter heb ik ooit gehoord dat hij vaak bij krakers overnachtte en dan vroeg of zij krakers in de volgende stad langs zijn route kenden. Een meer georganiseerde methode is je registreren bij een hospitality exchange network zoals Couchsurfing, maar dan moet je wel af en toe internetten onderweg.
|
Stay overnight at someone's home Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
Tot slot Vergeet niet om liften niet alleen als gratis transportmethode te zien maar als integraal onderdeel van je reis. De kunst van het liften (en reizen in het algemeen) is niet hoe handig je er in bent, maar hoe goed je er van weet te genieten. Heel veel liftplezier toegewenst!
Voor niet beschreven onderwerpen of als deze informatie nieuwe vragen oproept mail je maar.
|
Finally Sorry, no English translation.
| |||||||||||||||||||||||||||
© Copyright
|
2014.06.24
|